Search This Blog

Monday 12 December 2011

JANGAN TERLALU MUDAH MENGHUKUM....=)

Hari ni, mak saya buat jamuan untuk anak murid dye yg form 5..Menunye ialah---tom yam(sgt best), keropok goreng, asam gupa(best), dan SATE!!.. So seperti biasa, semua ahli2 jawatankuasa dalam rumah ni kena bangun awal dan laksanakan tugas masing2 seperti yg dibincangkan sewaktu mesyuarat agung semalam.. Saya sebagai ajk ke sana dan ke sini bangun awal pagi n selepas solat subuh terus ke Pasar Borong untuk memborong bahan2 yang telah disenaraikan dengan ditemani oleh abang dan isterinya serta bibik yg lucu bangat..

HIASAN : TOLONG - MENOLONG
Sememangnya sangat ngantok(org bese tido selepas subuh) sebab kena bangun awal pagi namun misi tetap dijalankan dengan lancar dan jayanya walaupun terpaksa ke sana dan ke sini untuk menyempurnakan pencarian bahan yang diperlukan.. sampai je kt umah, terus angkat semua barang dan naik atas umah untuk mandi(ngeh3).. masuk je bilik,katil seperti memanggil2 utk landing,jap je.. tibe2 terlelap n terjaga bila abg masuk bilik n jerit

“mak..!ara tido!! Pandai ye orrr,wat lolok g mandi,g tolong kak anas bwh nung,ye sorang je siang ayang nge udangg..”

Bangun dari tido(perasaan marah sbb terkejut ,bersalah sbb tido, n malu ngn ahli jwtnkuasa len!!) terus mandi n siap2 untuk tolong – menolong. Siap tolong sy ditugaskan lagi utk ke Agro Bazaar (depan umah je p,kena naik kete jgk) utk membeli serai yg enggak cukup kata kak anas.. dah beli, sampai je umah kena pergi ke sana dan ke sini lagi utk mengambil sate,asam gupa, beli polisterin, n mcm2 lagi.. sakit pinggang dibelakangkan sebab semangat nye pasal..sampai je umah naik la aku ke bilik nak solat zohor, sebelum tu aku LANDING lagi..hehehe…tapi kali ni mmg betul2 sekejap je, n terus mandi n solat.. bagi je salam, tiba2 terdengar kakak menjerit

“lamanye la semayang semek nora ni,berahi sgt amik peluang nk rehat..nora,turung la,mok nok suh g beli air batu ni..”

Tiba2 saya tersedar n terfikir. kenapa ye,manusia ni terus marah n bleber pjg lebar, n hukum(label) seseorang sebelum tahu punca n sebab??huhu…(ni je nk cite sbnrnye,yg kt ats tu intro je)..saya xcakap orang len saya tengok diri sendiri dah cukup, kdg2 saya terus marah, terus nk ngamok(emo) bile someone buat saya marah sedangkan saya sepatutnye tanye dulu, kenapa awk buat saya tunggu lama??-àcontohnye… kenapa kita xcari dulu sebab n punca sesuatu kejadian sblm kita menghukum..?? hmmm..apa kata kita selidik dulu,kenapa dia buat mcm tu, kenapa berlaku mcm ni n mcm tu..contohnye berbalik kpd cite di atas, kenapa saya lambat?sebaik-baiknye fikir la positif kan.. saya lambat sebab saya mandi..kenapa nk kena mandi ,kn da tau byk lagi kj?? Sebab tadi masa saya basuh ayam n udang, darah ayam byk terlekat kt kaki n tangan yang saya xnpak, saya was-was jd lebih baik sy mandi kn..bersih je semua anggota utk solat.. hehe..  sambung balik cite di atas, seseorang pun naik la jenguk saya buat pe, n tnye kenapa lambat, n sy explain dengan tenang dan lancarnya.. yg malunye dapat la dekat yg naik ni, sebab dia dah lepas marah bagai nak rak tibe2 dia rasa alasan saya munasabah..

Kesimpulannya..selidik la dulu sebelum menghukum seseorang..kita kena ingat, setiap yg berlaku dan setiap perbuatan tu pasti ada sebab dan puncanya.. jangan pikir nak marah je, n jgn pikir hati sendiri je, sebaliknya pikir la hati n perasaan org lain jgk..yang paling penting fikir la POSITIF dan jangan bersangka buruk..kalau la alasan yg dia bagi xmunasabah, jangan pikir nak terus marah(ikut perasaan), pikir la semasak2nye(guna akal) pe yg patut kita buat utk atasi masalah yg berlaku..jangan hanya menghukum tapi berusaha utk menolong..kalau hati xtenang(rasa nak marah jgk) pikir la hikmah disebalik kejadian.. semoga kita dapat ketenangan jiwa dan akal seterusnya menjaga hubungan sesama insan…=)

No comments:

Post a Comment